”Miss”-förstådd katt kan bli dyrt för hyresgäster!

Foto: Johan Löfquist JL Reklam

Pressmeddelande från Hörbybostäder: Skador gjorda av en katt kan bli en dyr historia, det är inte helt ovanligt med hundratusentals kronor i krav från hyresvärden till hyresgäster!

I pandemin har många skaffat sin första katt och denna kattfolder är fylld med goda råd och rekommendationer.

En katt som kissar på fel ställen, eller klöser på väggar är en signal om att katten inte mår bra av någon anledning, detta kan ha fysiska eller psykiska orsaker.

Hörbybostäder har tillsammans med Certifierad Kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström arbetat fram en kattfolder som riktar sig till alla hyresgäster med eller utan katt, och fastighetsägare.

Gruppbild utomhus på Hörbybostäders personal och Susanne Hellman Holmström
Foto: Johan Löfquist JL Reklam

Idén att arbeta fram en kattfolder började med att några av Hörbybostäders hyresgäster ställde frågor om de behövde ansöka om tillstånd hos hyresvärden, för att bygga egna ”kattburar” på sina uteplatser. Frågorna uppkom i samband med Jordbruksverkets nya regler.

– Några hyresgäster har byggt altaner med nät till sina katter utan att be om hyresvärden om tillstånd. Detta blev ett problem som behövde lösas internt hos Hörbybostäder.  De egenbyggda ”kattburarna” blev ett byggnadstekniskt och utrymningsmässigt problem, säger Carina Boijertz, Hyresförvaltare på Hörbybostäder.

För att få klarhet i vad som gällde kontaktade Hörbybostäders VD Eva Hellman Persson, Certifierad Kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström och frågade om hon kunde tänka sig att ingå som extern specialist i Hörbybostäders arbetsgrupp.

På den vägen är det, och nu är kattfoldern klar!  Inom kort kommer den att skickas ut till alla Hörbybostäders hyresgäster. Vare sig man har katt eller inte är man kanske berörd då man kan vara granne till en kattägare. Samt att fastighetsägaren kan få klarhet i hur man ska lösa frågor eller klagomål som inkommer med anledning av katter inom fastighetsbestånden säger Eva Hellman Persson, VD Hörbybostäder AB.

I kattfoldern får man handfasta råd hur man får sin katt att trivas.

– En nöjd katt orsakar inte skada i lägenheten avslutar Susanne Hellman Holmström, Certifierad Kattbeteenderådgivare

Vill du också ha broschyren men är inte hyresgäst hos Hörbybostäder? Be din hyresvärd kontakta Eva på Hörbybostäder.

För mer information kontakta:

Eva Hellman Persson
VD
Telefon 0415-378144
Mail: eva.hellman.persson@horbybostader.se
www.horbybostader.se

Susanne Hellman Holmström
Certifierad Kattbeteenderådgivare, ISFM CertAdvFB*
*International Society of Feline Medicine Advanced Certificated in Feline Behavior
Telefon 0709-845040
Mail: susanne@kattproblem.se

Kontakta oss